آخرین اخبار
کد مطلب: 80407
ظريف: از امنيت عراق حمايت مي‌کنيم
تاریخ انتشار : 1393/06/02 17:15:17
نمایش : 2312
وزير خارجه ايران گفت: ايران از تماميت ارضي وحدت ملي و توسعه و امنيت عراق حمايت مي‌کند و همانقدر که از آقاي مالکي حمايت کرديم از آقاي عبادي نيز حمايت مي‌کنيم.
 
به گزارش سلام لردگان به نقل از  افکارنيوز، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان در نشست خبري مشترک با هوشيار زيباري وزير خارجه عراق عنوان کرد: درايت رهبري سياسي عراق تصميم عاقلانه و شجاعانه رهبري سياسي عراق به خصوص شخص نوري مالکي که مردم عراق و مردم منطقه مرهون خدمات ايشان به اين کشور و منطقه هستند و مقاومت ايشان در برابر تروريسم باب جديدي را براي همه مردم عراق و منطقه گشوده تا در کنار هم در برابر تروريسم ايستادگي کنند.

وزير خارجه ايران خاطرنشان کرد: بسيار خرسنديم که روند سياسي در عراق و دموکراسي عراق توانسته با درايت رهبران سياسي عراق به يک نتيجه منطقي و معقول برسد و در اين راستا به آقاي حيدر العبادي تبريک مي‌گوييم و براي ايشان در تشکيل دولت فراگير که نشانگر همکاري مردم عراق براي مواجهه با کليه مشکلات عراق باشد آرزوي موفقيت داريم و اطمينان مي‌دهيم جمهوري اسلامي با همه امکانات در کنار مردم و دولت عراق همچون گذشته خواهد ايستاد.

وي خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايارن از تماميت ارضي وحدت ملي و توسعه و امنيت عراق حمايت مي‌کند و آن را براي خود اولويت در سياست خارجي مي داند. خوشحاليم روابط دوجانبه ما همواره در حال گسترش بوده و من و زيباري در يک سال گذشته توانسته‌ايم در حوزه‌هاي مختلف به خصوص کشتيراني در اروندرود به توافقات خوبي برسيم و اميدواريم اين توافقات را ادامه دهيم بخصوص همکاري در حوزه‌هاي مختلف.

وي با اشاره به علائق مشترک دو کشور گفت اميدواريم در آينده شاهد پيشرفت و ثبات در عراق باشيم.

ظريف در پاسخ به سوالي گفت‌: ما روابط اقتصادي با عراق را روابط بلندمدت و راهبردي و به عنوان قسمتي از روابط گسترده راهبردي با عراق به عنوان دو همسايه با تاريخ و سابقه مشترک تاريخي مي‌بينيم به همين دليل به صورت عملي نه در شعار بلکه در هجمه و خطر اخير در کنار مردم عراق بوديم از جمله در حوزه‌هاي سياسي، امنيتي، دفاعي و اقتصادي.

وي ادامه داد: توقع ما از دوستان عراقي اين است با اصحاب تجارت و تجار ايراني که در عراق حضور دارند و صنعتگران ما و ساير اقتصاديون ما که در عراق هستند رفتار مناسب داشته باشند و اين توقع را دوستان عراقي ما مي‌دانند و تاکنون همکاري خوبي در اين زمينه داشته‌اند.

وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالي در خصوص اينکه ايران از دولت العبادي براي مقابله با مشکلات چه حمايتي مي‌کند؟ گفت‌: ما از انتخاب مردم عراق حمايت مي‌کنيم و تصميم مردم عراق براي ما تصميم محترمي است و در اين تصميم هيچگانه دخالت نکرديم و در آينده نيز دخالت نخواهيم کردم. همانقدر که از آقاي مالکي حمايت کرديم از حيدر عبادي نيز حمايت مي‌کنيم و از هر انتخاب ديگر مردم عراق.

ظريف در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره حضور نيروهاي نظامي ايران در عراق با بيان اينکه اطلاعات شما در اين زمينه درست نيست، يادآور شد: ممکن است افراد ايراني از شهروندان ما در عمليات تروريستي در عراق شهيد شده باشند. ما به هيچ وجه سرباز ايراني در خاک عراق نداريم؛ چون دولت عراق و دولت کردستان عراق چنين نيازي به حضور ما ندارند. ما همه گونه حمايت از عراق مي‌کنيم براي مقابله با ارهاب، ولي در حوزه‌اي که نياز به حضور نظامي ما ندارند نيازي نمي‌بينيم که وارد شويم.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس